Client

Kræftens Bekæmpelse

Challenge

Oplysningskampagne med fokus på det tabubelagte emne: Tarmkræft

Hold øje mand

I Danmark taler vi åbent om det meste — også sygdomme. Der er kun få tabubelagte emner tilbage. Et af dem er tarmkræft, og netop derfor er dødeligheden for denne kræftform desværre for høj. Derfor tog Kræftens Bekæmpelse initiativ til en kampagne, hvis klare formål var at skærpe især mænds opmærksomhed på tarmkræft. Opdages sygdommen i tide, er overlevelseschancerne rigtig gode. Men symptomerne på tarmkræft viser sig primært gennem ændringer i ens afføring. Og netop det med at gå på toilettet, registrere konsistens og udseende på ens afføring, for herefter så at tale med andre (f.eks. den praktiserende læge) om det, opleves herhjemme stadig som værende pinligt og — nå ja — tabubelagt.

Konceptudvikling og kendte mænd
Vi udviklede derfor konceptet “Hold øje mand”, som Kræftens Bekæmpelse — på trods af emnets pikante karakter – valgte at gå på tv med. Her stod en række repræsentative, kendte danske mænd frem og opfordrede andre danske mænd til at gøre netop dét, det handler om: At holde øje med sin afføring.

Opsigt og succes
Kampagnegrebet vakte enorm opsigt og havde succes, og derfor valgte Kræftens Bekæmpelse at udvide kampagnen til også at omfatte prostatakræft og supplere med yderligere to film. Kampagnens strategiske greb blev styrket af netværksmarkedsføring gennem Kræftens Bekæmpelses korps af frivillige og af kampagnesitet hold-øje-mand.dk, hvor målgruppen kunne få mere information om tarm- og prostatakræft og dele deres kampagneinvolvering med andre på fx Facebook.

Målbar holdnings- og adfærdsændring
Det alvorlige og tabuiserede emne til trods leverede kampagnen bemærkelsesværdige resultater med hensyn til opmærksomhed, liking og budskabsforståelse. De oversteg ikke kun Kræftens Bekæmpelses ambitiøse kommunikationsmålsætninger, men skabte også en direkte adfærdsændring i målgruppen — i form af markant stigning i antal tarmkræft-relaterede læge- og sygehusbesøg.

 

Lignende cases

Hjerteforeningen

Hjertesvigt — nomineret til IAA prisen 2016.

Kræftens Bekæmpelse

Ny mandeplatform til Danmarks stærkeste NGO brand.

Elretur

Adwars vinder: Årets bedste tv reklame kåret af seerne.

Privacy Policy at Sunrise

Close

We are aware of how we treat your personal data as well as the use of cookies. We use it to provide the best service for you. Your personal data will only be used to the extent necessary and deleted after use or maximum 6 months. Cookies on this site are primarily used for traffic measurement and optimization of content.
If you use this page, you agree to the use of our privacy policy. Read more about our privacy policy.