Kunde

Kræftens Bekæmpelse

Udfordring

Oplysningskampagne med fokus på det tabubelagte emne: Tarmkræft

Hold øje mand

I Danmark taler vi åbent om det meste – også sygdomme. Der er kun få tabubelagte emner tilbage. Et af dem er tarmkræft, og netop derfor er dødeligheden for denne kræftform desværre for høj. Derfor tog Kræftens Bekæmpelse initiativ til en kampagne, hvis klare formål var at skærpe især mænds opmærksomhed på tarmkræft. Opdages sygdommen i tide, er overlevelseschancerne rigtig gode. Men symptomerne på tarmkræft viser sig primært gennem ændringer i ens afføring. Og netop det med at gå på toilettet, registrere konsistens og udseende på ens afføring, for herefter så at tale med andre (f.eks. den praktiserende læge) om det, opleves herhjemme stadig som værende pinligt og – nå ja – tabubelagt.

Konceptudvikling og kendte mænd
Vi udviklede derfor konceptet “Hold øje mand”, som Kræftens Bekæmpelse – på trods af emnets pikante karakter – valgte at gå på tv med. Her stod en række repræsentative, kendte danske mænd frem og opfordrede andre danske mænd til at gøre netop dét, det handler om: At holde øje med sin afføring.

Opsigt og succes
Kampagnegrebet vakte enorm opsigt og havde succes, og derfor valgte Kræftens Bekæmpelse at udvide kampagnen til også at omfatte prostatakræft og supplere med yderligere to film. Kampagnens strategiske greb blev styrket af netværksmarkedsføring gennem Kræftens Bekæmpelses korps af frivillige og af kampagnesitet hold-øje-mand.dk, hvor målgruppen kunne få mere information om tarm- og prostatakræft og dele deres kampagneinvolvering med andre på fx Facebook.

Målbar holdnings- og adfærdsændring
Det alvorlige og tabuiserede emne til trods leverede kampagnen bemærkelsesværdige resultater med hensyn til opmærksomhed, liking og budskabsforståelse. De oversteg ikke kun Kræftens Bekæmpelses ambitiøse kommunikationsmålsætninger, men skabte også en direkte adfærdsændring i målgruppen – i form af markant stigning i antal tarmkræft-relaterede læge- og sygehusbesøg.

 

Kan vi hjælpe dig?

Ønsker du uforpligtende sparring til en konkret problemstilling? Vil du høre mere om vores måde at arbejde på – eller vil du høre mere om en konkret case?

Skriv til os, så kontakter vi dig.

Portrætbillede af Simon Hertz

Direktør og ejer

Simon Hertz

Tlf.: 22 707 710

Mail: sh@sunrise.dk

Lignende cases

Elretur

Adwars vinder: Årets bedste tv reklame kåret af seerne.

Kræftens Bekæmpelse

Ny mandeplatform til Danmarks stærkeste NGO brand.

Hjerteforeningen

Hjertesvigt – nomineret til IAA prisen 2016.

Kontakt os via Messenger

Sunrise bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

Stay tuned

Super, tak!
Vi har sendt dig en e-mail med et bekræftelseslink.
For at modtage vores nyhedsbrev skal du tjekke din indbakke og klikke på linket.