Kunde

Købstædernes Forsikring

Udfordring

Ny brandingkampagne for Danmarks ældste forsikringsselskab

Brandingkampagne skaber fornyet opmærksomhed og tredobler mængden af leads

Danmarks ældste forsikringsselskab
Købstædernes Forsikring er Danmarks ældste men samtidig et af landets mindste forsikringsselskaber. Som nicheselskab med brandforsikring som speciale har størrelse og kendskab sin logiske forklaring. Gennem de sidste 15 år er produktpaletten imidlertid udvidet betydeligt. Samtidig har Købstædernes et særdeles sympatisk afsæt i at være 100% kundeejet og demokratisk styret. Derfor rækker ambitionerne også til mere end et af Danmarks mindste og mindst kendte forsikringsselskaber.

En ny ledelse så mulighederne, og et omfattende strategiarbejde blev iværksat. Glade kunder, voksende kundetilfredshed og en trustpilotscore baseret på excellent kundeservice samt gode, bedre dækkende forsikringsprodukter til attraktive priser var et særdeles godt udgangspunkt. Dette, kombineret med ambitionen om at levere god service hele vejen rundt — også når uheldet er ude – gav troen på langvarige, ligeværdige kunderelationer.


“Talk the walk”

Man kan spørge sig selv om dette er særlig unikt? I teorien idealiserer stort set alle forsikringsselskaber denne position; men når teorien skal omsættes til praksis, har de fleste kapitalejede og/eller børsnoterede forsikringsselskaber ganske svært ved samtidig at tilgodese både ejeres og forsikringstageres interesser. Medmindre der altså er et sammenfald. Og det er der i netop Købstædernes Forsikring.

Derfor handlede det nu for Købstædernes Forsikring i høj grad om, at ”talk-the- walk”. For når man er så gode til at gøre det, man siger, hvorfor skal det så forblive en hemmelighed mellem selskabet og deres nuværende kunder?

 


Strategien

Strategiarbejdet udmøntede sig i et fremadrettet og forpligtende kundeløfte: Vi er med dig! Og Sunrise fik herefter til opgave at omsætte det til interessant og involverende forbrugerkommunikation på et marked, som er udpræget lavinteresse, og hvor forbrugerne helt grundlæggende ikke oplever, der er nævneværdig forskel forsikringsselskaberne i mellem. Udfordringen var til at få øje på: Kan man med et begrænset kampagnebudget overhovedet generere leads, når man som Købstædernes ikke ønsker at slå sig op på at have en ”besvimende billig bilforsikring” eller andre kendte, utroværdige salgskneb?

Løsningen blev at dreje budskabet 180 grader og i stedet kommunikere ”outside-in”: Hvordan skal MIT forsikringsselskab være? Hvordan skal de kommunikere, og hvad er det for en mavefornemmelse, jeg som potentiel kunde skal sidde tilbage med, når jeg har været i dialog med dem.

 


Du lever mest, når du bekymrer dig mindst

Kampagnens gennemgående sætning “Du lever mest, når du bekymrer dig mindst” udtrykker i virkeligheden præcist det liv, de fleste af os søger. Det frie liv uden bekymringer. Om at turde gribe dagen, huskøbet, bilferien, jordomrejsen, jobmulighederne og alle de andre værdifulde ting, som betyder noget for os. Og som Købstædernes Forsikring holder hånden under, så du kan koncentrere dig om at leve livet.

Uden kortsigtede, taktiske slagtilbud var det kommunikationsmæssigt mere realistisk at satse på det lange, seje træk.

Og med en aktuel kendskabsprocent på under 3 og en markedsandel på 1 kan det være ganske svært at løfte sig fra den oplevede forsikringsgrød. Omvendt understregede forskellige kvalitative analyser, at vi med den udviklede kommunikationsplatform var på rette vej og havde fat i noget essentielt, som betød noget for forsikringstagerne. Tilbagemeldingen fra respondenterne var klar: Her var tale om en tone og stil, der for en gangs skyld kunne få dem til at involvere sig i en aktuel forsikringskommunikation. Så trods et forholdsvis beskedent kampagnebudget besluttede vi os for at teste muligheder og effekt via en kommunikationsindsats udelukkende eksekveret på tv og digitale, trafikskabende bannere.

Resultatet

Resultatet har været ganske overvældende. Allerede indenfor den første måned er trafikken til Købstædernes website tredoblet. Og nok så væsentligt gælder samme forhold i relation til potentielle kunder, der foretager et forsikringstjek og ønsker et forsikringstilbud. Opmærksomheden omkring kampagnen har ganske enkelt oversteget alle forventninger. Så det er næppe sidste gang i år, du får dette tv-spot at se.

Lignende cases

danbolig

Native Advertising løfter danboligs kendskabsgrad.

Hjerteforeningen

Hjertesvigt — nomineret til IAA prisen 2016.

egetæpper

Branding-koncept baner vejen for ege.

Privacy Policy at Sunrise

Close

We are aware of how we treat your personal data as well as the use of cookies. We use it to provide the best service for you. Your personal data will only be used to the extent necessary and deleted after use or maximum 6 months. Cookies on this site are primarily used for traffic measurement and optimization of content.
If you use this page, you agree to the use of our privacy policy. Read more about our privacy policy.