Kunde

Købstædernes Forsikring

Udfordring

Ny brandingkampagne for Danmarks ældste forsikringsselskab

Brandingkampagne skaber fornyet opmærksomhed og tredobler mængden af leads

Danmarks ældste forsikringsselskab
Købstædernes Forsikring er Danmarks ældste men samtidig et af landets mindste forsikringsselskaber. Som nicheselskab med brandforsikring som speciale har størrelse og kendskab sin logiske forklaring. Gennem de sidste 15 år er produktpaletten imidlertid udvidet betydeligt. Samtidig har Købstæderne et særdeles sympatisk afsæt i at være 100% kundeejet og demokratisk styret. Derfor rækker ambitionerne også til mere end et af Danmarks mindste og mindst kendte forsikringsselskaber.

En ny ledelse så mulighederne, og et omfattende strategiarbejde blev iværksat. Glade kunder, voksende kundetilfredshed og en trustpilotscore baseret på excellent kundeservice samt gode, bedre dækkende forsikringsprodukter til attraktive priser var et særdeles godt udgangspunkt. Dette, kombineret med ambitionen om at levere god service hele vejen rundt – også når uheldet er ude – gav troen på langvarige, ligeværdige kunderelationer.

 

“Talk the walk” 
Man kan spørge sig selv om dette er særlig unikt? I teorien idealiserer stort set alle forsikringsselskaber denne position; men når teorien skal omsættes til praksis, har de fleste kapitalejede og/eller børsnoterede forsikringsselskaber ganske svært ved samtidig at tilgodese både ejeres og forsikringstageres interesser. Med mindre der altså er et sammenfald. Og det er der i netop Købstædernes Forsikring.

Derfor handlede det nu for Købstædernes Forsikring i høj grad om, at ”talk-the- walk”. For når man er så gode til at gøre det, man siger, hvorfor skal det så forblive en hemmelighed mellem selskabet og deres nuværende kunder?

 

 

Strategien
Strategiarbejdet udmøntede sig i et fremadrettet og forpligtende kundeløfte: Vi er med dig! Og Sunrise fik herefter til opgave at omsætte det til interessant og involverende forbrugerkommunikation på et marked, som er udpræget lavinteresse, og hvor forbrugerne helt grundlæggende ikke oplever, der er nævneværdig forskel forsikringsselskaberne i mellem. Udfordringen var til at få øje på: Kan man med et begrænset kampagnebudget overhovedet generere leads, når man som Købstæderne ikke ønsker at slå sig op på at have en ”besvimende billig bilforsikring” eller andre kendte, utroværdige salgskneb?

Løsningen blev at dreje budskabet 180 grader og i stedet kommunikere ”outside-in”: Hvordan skal MIT forsikringsselskab være? Hvordan skal de kommunikere, og hvad er det for en mavefornemmelse, jeg som potentiel kunde skal sidde tilbage med, når jeg har været i dialog med dem.

 

Du lever mest, når du bekymrer dig mindst
Kampagnens gennemgående sætning Du lever mest, når du bekymrer dig mest udtrykker i virkeligheden præcist det liv, de fleste af os søger. Det frie liv uden bekymringer. Om at turde gribe dagen, huskøbet, bilferien, jordomrejsen, jobmulighederne og alle de andre værdifulde ting, som betyder noget for os. Og som Købstædernes Forsikring holder hånden under, så du kan koncentrere dig om at leve livet.

Uden kortsigtede, taktiske slagtilbud var det kommunikationsmæssigt mere realistisk at satse på det lange, seje træk.

Og med en aktuel kendskabsprocent på under 3 og en markedsandel på 1 kan det være ganske svært at løfte sig fra den oplevede forsikringsgrød. Omvendt understregede forskellige kvalitative analyser, at vi med den udviklede kommunikationsplatform var på rette vej og havde fat i noget essentielt som betød noget for forsikringstagerne. Tilbagemeldingen fra respondenterne var klar: Her var tale om en tone og stil der for en gang skyld kunne få dem til at involvere sig i en aktuel forsikringskommunikation. Så trods et forholdsvis beskedent kampagnebudget besluttede vi os for at teste muligheder og effekt via en kommunikationsindsats udelukkende eksekveret på tv og digitale, trafikskabende bannere.

Resultatet

Resultatet har været ganske overvældende. Allerede indenfor den første måned er trafikken til Købstædernes website tredoblet. Og nok så væsentligt gælder samme forhold i relation til potentielle kunder, der foretager et forsikringstjek og ønsker et forsikringstilbud. Opmærksomheden omkring kampagnen har ganske enkelt oversteget alle forventninger. Så det er næppe sidste gang i år, du får dette tv-spot at se.

Kan vi hjælpe dig?

Ønsker du uforpligtende sparring til en konkret problemstilling? Vil du høre mere om vores måde at arbejde på – eller vil du høre mere om en konkret case?

Skriv til os, så kontakter vi dig.

Portrætbillede af Michael Sølling

Adm. direktør og ejer

Michael Sølling

Tlf.: 26 23 33 29

Mail: ms@sunrise.dk

Lignende cases

BioTex

50 års jubilæum for hele Danmarks vaskemiddel nr. 1.

Børnecancerfonden

Ny digital profil øger fundraising med 60%.

Hjerteforeningen

Hjertesvigt – nomineret til IAA prisen 2016.

Kontakt os via Messenger

Sunrise bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her