Støt dem med hår på brysterne!

Hver dag bliver 48 danske mænd ramt af kræft. Denne kedelige statistik vil Kræftens Bekæmpelse ændre, og har efter en bureaukonkurrence derfor valgt Sunrise til både at udvikle en ny stor fundraising-kampagne og en helt ny platform for fremtidige kampagner, når det gælder mænd og kræft. For Mand det nytter.

Når den nye film for Kræftens Bekæmpelse ruller over tv-skærmen vil danskerne opleve en række modige mænd, kendte som ukendte, der knapper op for at sætte fokus på mænd og kræft. For mens der i snart mange år har været fuld spotlight på kvinder og kræft, har mændene befundet sig et godt stykke ude i kulissen. Både hvad angår fokus, oplysning, almen viden og indsamling til bl.a. forskning og forebyggelse. Faktum er dog, at 48 danske mænd hver eneste dag bliver ramt af kræft. Det skal der gøres noget ved.

Efter en bureaukonkurrence har Kræftens Bekæmpelse derfor valgt Sunrise til både at udvikle den store fundraising- og opmærksomhedskampagne, der går i luften nu, og den platform, som også fremtidige mande- og kræft-kampagner, skal eksekveres på.

Gennem flere år har Sunrise opbygget en særlig kompetence i at få danskerne til at ændre adfærd og holdning. Eksempelvis med kampagner for Dansk Flygtningehjælp, Miljøministeriet, Hjerteforeningen, SKAT, Elretur og senest med højresvings-kampagnen for Rådet for Sikker Trafik. Sidste år blev kampagnen ”Hold øje mand” (også for Kræftens Bekæmpelse) nomineret til en Advertising Effectiveness Award – bl.a. grundet den store effekt, kampagnen havde i målgruppen.

”Da Sunrise præsenterede deres oplæg og idé: ”Støt dem med hår på brysterne” blev vi overraskede. Konceptet rummer nemlig både det maskuline, det alvorlige og det sårbare, samtidig med at der alligevel levnes plads til smil og håb. Efterfølgende har fokusgrupper bekræftet, at kampagnen har potentiale til at engagere store dele af befolkningen. Det var derfor ikke svært at vælge det bureau, vi ville samarbejde med på denne nye, vigtige kampagne for os”, siger Carina Winther, chefkonsulent hos Kræftens Bekæmpelse.

Filmens handling og bogstavelige symbolik er valgt for at gøre op med (nogle) mænds berøringsangst, når det gælder alvorlig sygdom – og den sætter samtidig en tyk streg under, at der skal handling til. At man(d) skal gøre noget – og at det nytter.

Med netop ”Mand det nytter” som ny fremadrettet kampagneplatform bliver der sat fokus på den slet skjulte hemmelighed, at ”mænd”, ”snak om alvorlig sygdom” og ”besøg hos lægen” ikke er en treenighed, der stortrives. Men det nytter at reagere, søge viden og gå til lægen. Det kan rent faktisk redde liv – og det er den indsats, som Kræftens Bekæmpelse nu samler penge ind til.

Kampagnen består bl.a. af en 30 sek. kulturbærende film og to kortere film, der direkte opfordrer til at donere penge. Derudover er der bygget et omfattende website, hvor folk både kan søge information, støtte økonomisk, starte indsamlinger, engagere sig, dele budskabet og involvere venner på de sociale medier – alt sammen bakket op af massiv, digital annoncering.

Se behind the scenes filmen her

Vil du vide mere eller høre, hvordan vi kan hjælpe dig, så kontakt

Partner Jeppe Bo Ebstrup, Sunrise, på mobil 26 37 33 39 eller mail jbe@sunrise.dk

Kontakt os via Messenger

Sunrise bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her