Ny imagekampagne for Dansk Flygtningehjælp

Trykt reklame for Dansk Flygtningehjælp.

Efter et stort analysearbejde af Sunrise, har Dansk Flygtningehjælp (DFH) igangsat en nøje tilrettelagt brandingkampagne rettet mod meningsdannerne herhjemme. Analysen afdækkede en markant ubalance mellem det, danskerne tror, DFH går og laver – og det faktum, at DFH er Danmarks suverænt største, internationale NGO og en af de største aktører i 36 brændpunkter ude i verden. Den position skal tydeliggøres og cementeres for at kunne tiltrække bidragsydere – ikke mindst fra erhvervslivet.

Styr på grundfortællingen

Normalt møder vi velgørende organisationer gennem veltilrettelagte, taktiske fundraising-kampagner. Men kampen om forbrugernes gavmildhed er skærpet, og i den sociale medievirkelighed har mange nu en fair chance for at blive eksponeret 24/7/365. Derfor konkurrerer DFH reelt med alle, der appellerer til gavmild velgørenhed og omsorg – lige fra Røde Kors over Verdens Skove til Kattens Værn. Og for at opretholde sin fair share i et så turbulent marked skal der være styr på mærkets grundfortælling. Målgruppen skal vide ”hvem vi er”, ”hvad vi står for” og ”hvorfor man skal støtte os”.

Danmarks største internationale NGO

Vores analysearbejde afdækkede en markant ubalance mellem den oplevede profil, som danskerne har af DFH og den faktuelle; nemlig at DFH er Danmarks største internationale NGO og en af FN’s foretrukne samarbejdspartnere – som opererer fra 179 egne kontorer i 36 lande og som har ca. 6.000 medarbejdere, som er aktivt og centralt til stede i brændpunkter over hele verden.

Perceptionskløft

Mange danskere tror dog fejlagtigt, at DFH er en mindre og meget politisk organisation, der bl.a. er stærkt involveret i flygtningesagen herhjemme – en perceptionskløft, som er til at tage at føle på. Derfor går DFH nu aktivt i markedet for selv at rykke ved fejlopfattelsen. Det handler i første omgang ikke om at skaffe penge. Det handler om at skaffe opmærksomhed og skabe konsensus. For hvis ikke mærket er rigtigt positioneret, har målgruppen masser af andre muligheder. Den kyniske donor har nemlig for længst taget magten – selv på markedet for velgørenhed og næstekærlighed.

Vil du høre mere?

Kontakt partner Jeppe Bo Ebstrup, hvis du vil høre mere om kampagnen og det procesarbejde, der ledte frem til den.

Du kan se filmen her

Du kan se kampagnen her

Besøg kampagne websitet her

Kontakt os via Messenger

Sunrise bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre.
Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her